تبلیغات
قاره اسرار - سلمان رشدی مصر
نیم نگاهی به قاره اسرار آمیز آفریقا

سلمان رشدی مصر

پنجشنبه 23 اردیبهشت 1389 03:18 ب.ظ

نویسنده : حسین طاهری
ارسال شده در: سیاسی ، شخصیت ها ، اجتماعی ، دینی و مذهبی ،

«سید القمنی» در 13 مارس 1947 در استان «بنی سویف» در شهر« الواسطی» مصر به دنیا آمد. پس از اخذ لیسانس فلسفه از دانشگاه «عین شمس» مصر، به مطالعاتش ادامه داد و توانست دكترای خود را در رشته جامعه شناسی ادیان از دانشگاه كالیفورنیای جنوبی كسب كند. برخی وی را پژوهشگر تاریخ اسلامی با رویكرد ماركسیستی می دانند و برخی دیگر وی را دارای افكاری می دانند كه با جرات توانسته است مقابل تفكر گروه های اسلام سیاسی بایستد. بسیاری او را مرتد و یكی از بلندگوهای آمریكا می دانند چرا كه بین دیدگاه های القمنی و دولت آمریكا در ضرورت تغییر رویكردهای دینی و اسلامی در جوامع اسلامی در مسائلی نظیر جهاد مشابهت های فراوانی وجود دارد.

القمنی در ابتدا از انقلاب 23 ژولای 1952 و رویكردهای قومی، عربی و سوسیالیستی این انقلاب تاثیر شگرفی پذیرفت به گونه ای كه «جمال عبدالناصر» رهبر این انقلاب الگویی برای القمنی و نسل وی به شمار می رفت. اما این نگاه چندان دوام نیاورد و با شكست نیروهای مصری در جنگ ژوئن 1967 در مقابل اسرائیل، ایده ناصریسم نیز رو به زوال نهاد و باعث بیداری طرفداران این جنبش شد. عده ای از آنان به اسلام سیاسی رو آوردند، عده ای دیگر ماركسیست شدند و عده ای نیز به لیبرالیسم گرویدند. القمنی جزو كسانی بود كه به لیبرالیسم گردن نهاد.

سید القمنی معتقد است كه قرآن دارای دو بعد است. بعد اول حقایقی است كه حوادث تاریخی صدر اسلام نظیر جنگ بدر و احد و درگیری یهودیان با مسلمین در یثرب را نشان می دهد. اما بعد دیگر به مسائل روحی و افسانه ای و اسطوره ای مربوط می شود كه به صورت یك اتفاق فیزیكی نبوده است و این را می توان یك نماد دانست و نه حقایق تاریخی.

القمنی نزول ملائكه برای جنگ با كفار در كنار مسلمانان در جنگ بدر و قضیه معراج را یك نماد و نه یك واقعیت می داند. به نظر القمنی مسلمان باید بین آنچه كه یك حقیقت تاریخی است و آنچه كه صرفا نمادی بیش نیست فرق قائل شوند چرا كه این مسائل قوانین منطقی و فیزیكی را به چالش می كشد. القمنی بر این باور است كه اعتقاد به نزول ملائكه در جنگ بدر به صورت غیر مستقیم بی حرمتی به اسلام است؛ چرا كه با حقایق دیگر در تعارض است القمنی می گوید اگر ملائكه در اغلب اوقات دور پیامبر بوده اند، پس چرا محمد (ص) افرادی را برای كسب اطلاع از امور قریش به سمت آنان می فرستاد و یا برای امور دیگری آنها را مامور می كرد در حالی كه باید به جای مردم، ملائكه را برای این كارها می فرستاد.

القمنی معتقد است كه قرآن یك نص تاریخی است و اشكالی ندارد كه آن را در معرض نقد اصلاحی قرار دهیم. این نقد اصلاحی به معنای ارتداد و یا بی احترامی به قران نیست بلكه به نظر وی یك اقدام جسورانه برای روشن كردن محدوده ای است كه پیشینیان خواستار تاریك ماندن ان بودند و آغاز انقلابی فرهنگی است كه باعث پیشرفت میراث عقلانیت در فرهنگ عربی اسلامی می شود تا اسلام را با نیازهای این انقلاب سازگار كند.

القمنی در كتاب «اهل دین و دموكراسی» اسلام را به سبب عدم مساوات بین مرد و زن در ارث متهم به ظلم می كند و می نویسد: « عقیده اسلام پر از اسطوره و افسانه است پس چگونه می توان آن را از این همه شائبه و نقص پاك كرد؟»

القمنی درباره تاسیس دولت اسلامی معتقد است كه عامل اقتصادی و تفكر عروبیت نقش زیادی در پیدایش و رشد اسلام بازی می كند. به نظر القمنی عبدالمطلب بن هاشم جد پیامبر دارای آگاهی و شعور سیاسی و قومی بالایی بود و تلاش نمود تا ریشه های اولیه به سمت وحدت قومی قبیله ای را بكارد و به همین دلیل از مردم خواست تا تمثال ها و بت ها را كنار بگذارند و سپس شروع كرد به كاشت تفكر آیین حنیف كه اساس آن را از دیانت ابراهیمی گرفته بود. به نظر القمنی پیامبر به تكمیل آنچه كه جدش شروع كرده بود پرداخت و اسلام از دست اریستوكراسی قریش رها شد و دولت عربی اسلامی تازه تاسیس شده به خاندان هاشمی رسید و رفته رفته نفوذ بنی امیه كم شد و درگیری تاریخی بین انها كه مبنای اقتصادی اجتماعی داشت بویژه پس از گسترش فتوحات حكومت جدید و انتشار پیام جدید این حكومت شروع شد و زمانی كه حزب بنی امیه فرصت بدست آورد، حكومت را به سختی از دست بنی هاشم در آورد و بر حكومت تسلط یافت.

اما درباره كعبه القمنی بر این نظر است كه كعبه توسط عرب ها ساخته  و قبل از آن چیزی به نام كعبه وجود نداشته است. بر این اساس القمنی در مارس 2010 از دولت مصر خواست تا كعبه ای در صحرای سیناء برای پیروان تمامی ادیان بسازد تا مردم از تمامی ملل و نحل در تمامی طول سال برای به جا آوردن حج به سیناء بیایند.

عده ای آراء‌، عقاید و كتاب های القمنی را شبیه نظرات «سلمان رشدی»‌نویسنده كتاب آیات شیطانی می دانند اما تنها تفاوتی كه صاحبان این تفكر بین این دو ذكر می كنند این است كه القمنی بر خلاف سلمان رشدی از الفاظ تند،‌زشت و زننده برای اهانت به اسلام استفاده نمی كند بلكه به آرامی و با نهایت ادب بدترین بی حرمتی ها را در حق اسلام مرتكب می شود.

القمنی در سال 2009 جایزه ای به قیمت دویست هزار جنیه مصری از طرف حكومت مصر دریافت كرد كه اعتراضات فراوانی به همراه داشت و شیخ یوسف البدری مبلغ اسلامی علیه «فاروق حسنی» وزیر فرهنگ و «علی ابوشادی» دبیركل شورای عالی فرهنگ كه مسئول اعطای این جایزه به القمنی بودند، به دادگاه شكایت برد.

عده ای نیز در مدرك دكترای القمنی تشكیك كردند و مدعی شدند كه دانشگاه كالیفرنیای جنوبی دانشگاهی جعلی بوده است كه خاندان «فاولر» تاسیس كردند و اعضای این دانشگاه به علت فروش مدارك جعلی در سال 1987 در ایالات متحده آمریكا دستگیر شدند. هر چند كه القمنی این اتهامات را رد كرده است اما پس از مطرح شدن این بحث، هیچ گاه وی مدرك خود را علنی نكرده است.




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: سید القمنی ، مصر ، سلمان رشدی مصر ،
آخرین ویرایش: شنبه 25 اردیبهشت 1389 08:14 ق.ظ